آشنایی با تولید گیاهان خاص (Luxury)

نویسنده: دکتر حمیدرضا لاریجانی

مقدمه

حتما مطالب زیادی درباره گیاهان پر سود مانند زعفران، پسته و آلوئه ورا شنیده­اید. اما اگر سری به فروشگاه­های لوکس مواد غذایی و تازه­خوری (Fresh market) یا میدان تجریش بزنید، با سبزی­ها و میوه­های گران ­قیمتی مواجه می­شوید که از تنوع و شکل و شمایل خاص و متفاوتی برخوردارند. از طرفی با دسترسی بیشتر به رسانه­های اجتماعی و تبلیغات و پخش برنامه­های متنوع آشپزی، کنجکاوی بسیاری از مردم تحریک شده و مایلند برای یکبار هم شده مزه این محصولات رنگارنگ و بعضا عجیب و غریب را امتحان کنند. بماند که قشر مرفه با اشتیاق این محصولات جدید را در سبد غذایی خود قرار می­دهند.

به همین دلایل در چند سال اخیر بازار کوچکی در داخل، برای گیاهان لاکچری ایجاد شده و چه بسا که اگر مسیر صادرات این محصولات به کشورهای حاشیه خلیج فارس بویژه امارات هموار شود، به دلیل وجود مشتریان پولدار (هتل­های بسیار لوکس و مشتریان آنها)، فروش این محصولات سود فراوانی نصیب کشاورزان ایرانی خواهد نمود.

تعدادی از گیاهان لاکچری:

انواع بری مانند؛ بلوبری (Blueberry)، راسپ­بری (Raspberry) و کرن­بری (Cranberry)

انواع گوجه فرنگی رنگی سیاه، زرد، چری، گلابی و …

انواع فلفل چیلی سوئیت، کریمسون، ستاره­ای، پاپریکا و …

انواع کدو موزی، ستاره­ای، اردکی، پای، عروسکی و ..

انواع سبزی؛ روکولا (Arugula)، سوئیس چارد، کاهو و کلم رنگی

انواع میوه کاکتوس؛ اپونتیا، دراگون

فیسالیس، پشن فروت، پپینو، آواکادو و پاپایا

شرایط کاشت گیاهان لاکچری

برای حفظ بازار و مشتریان لازم است تولید این محصولات در یک دوره حداقل 6 ماهه تداوم داشته باشد. بنابراین تولید باید در فصل سرد در گلخانه و در ادامه در محیط باز ادامه یابد. از نظر اقلیم هم با توجه به تنوع آب و هوایی منطقه­ای و فصلی کشور، بسیاری از گیاهان لاکچری امکان تولید در ایران را دارند. اما از نظر بستر کاشت ضروری است مطالعه و بررسی­های لازم برای هر گیاهی بعمل آید. برای مثال بلوبری نیاز به خاک اسیدی دارد. گیاهانی مانند آواکادو، پاپایا، پشن فروت و کاکتوس هم نیاز به محیط نیمه گرمسیری دارند که در مناطق ساحلی شمال یا جنوب و یا در شرایط گلخانه می­توان آنها را پرورش داد.

فروش محصولات لاکچری

ده سال پیش مردم با ذرت شیرین (Sweet corn) با نام ذرت مکزیکی آشنا شدند که تماما وارداتی بود. امروز کشاورزان بسیاری این گیاه را کشت می­کنند. این درحالیست که با توسعه شبکه­های اجتماعی این شناخت بسیار زودتر رخ خواهد داد و تقاضای بازار به سرعت در حال افزایش است. بهترین اهداف فروش محصولات لاکچری در داخل به شرح زیر می­باشند:

هایپر مارکت­ها

فروشگاه­های تازه خوری (fresh market)

هتل­های بین المللی

رستوران های زنجیره­ای لوکس

مجتمع­های مسکونی بزرگ و لوکس کلان­ شهرها

سفارتخانه­ها

الزامات تولید گیاهان لاکچری

تهیه بذر مناسب و اورجینال

تولید نشاء و انتقال آن به بستر اصلی

داشتن گلخانه برای تداوم تولید در فصل سرد

تولید محصول سالم و استفاده کمتر از نهاده­های شیمیایی

بسته بندی جذاب و مناسب

 یقینا می­توان گفت که بسته بندی از مهمترین ملزومات تولید گیاهان لاکچری است. در واقع تولید کننده قبل از اقدام به تولید باید شکل، ابعاد و جنس بسته­ها را طراحی و آماده نماید. به عبارت دیگر فروش این محصولات نیازمند بسته، برچسب و کارتن مخصوص برای هر محصول است تا از یکسو بدون افت کیفیت به مصرف کننده برسد و از سوی دیگر بیانگر برند اختصاصی تولیدکننده باشد.

  1. انتقال سریع و در شرایط دمایی مناسب به محل فروش.
  2. بازاریابی و فروش محصولات لاکچری نیازمند سازمان است. باید توجه داشت که محصولات لاکچری را نمی­توان مانند سایرین به میادین میوه و تره­بار فرستاد. لازم است حتی قبل از کاشت مطالعات بازار انجام شده، مشتریان شناسایی و قرارداد منعقد گردد. پس از تولید و بسته­بندی نیز باید محصولات به صورت مویرگی به مراکز فروش تحویل شوند.
  3. امکانات مجهز و بهداشتی در محل تولید برای سورتینگ، بسته­بندی و نگهداری در دمای مناسب.

جمع بندی

 محصولات لاکچری از ارزش افزوده بالایی برخوردارند و قیمت­ها برای بسیاری از کشاورزان وسوسه کننده است. اما با توجه به توضیحات فوق بهتر آنست که چند تولید کننده به صورت مشارکتی و یا در قالب تعاونی با هم همکاری نمایند. در اینصورت هم تنوع محصولات بیشتر می­شود و هم تداوم تولید و سازمان­دهی براحتی امکانپذیر خواهد شد.

ارسال پیام

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

مشاوره آنلاین
لاغری, لاغری موضعی, تناسب اندام